21 feb. 2012

Ur gömmorna - broscher av cernitlera

Jag har tänkt ibland att jag skulle göra några broscher, men jag har inte kommit på hur de skulle se ut och vad jag skulle använda för material. Men nu hittade jag ett par från svunna tider ...
Jag visade ju tidigare en del smycken från 80-talet, gjorda av cernitlera. Nu när jag höll på och flyttade om lite bland smyckena i butiken, så hittade jag dessa två broscher också gjorda av cernitlera.
 Två helt olika stilar är det ju, med lite olika material förutom cernitleran.
 Här släppte jag loss med många detaljer. I botten en lite sned trekantig platta och på den en oval. I och runt ovalen är det några rader med olika små pärlor och ett par större i mitten. Längst ner är det också några pärlor på pinnar instuckna i leran. De tre "blommorna, guldbladen och de vita "öglorna" nertill är gjorda av cernitleran. Små guldpärlor är nertryckta mitt i blommorna. Det är i huvudsak en blåsvart metalliccernit, men den är målad lite på bottenplattan och ovalen, med silverfärg.
 Fågeln är en enkel form av vit cernitlera som är målad (det var så länge sedan så jag har ingen aning om vad det var för färg, kanske akryl) och lackad med blank klarlack. Innan den "gräddades" i ugnen gjorde jag ett hål för fjädrarna. Jag gissar att jag limmade dit dom efter gräddningen för dom kanske inte tål att gräddas.
Båda broscherna är limmade på broschnålar med en rund platta. Jag tror inte jag har så många av just den modellen nu, men det bör ju gå även med de andra om man har ett starkt lim.
Så kanske ska jag börja knåda lite cernitlera igen och se om det kan bli några nya broscher ...

Ett annat alternativ är ju att rota i lapplådan och göra fler tygbroscher, som dessa.

2 kommentarer:

Susanne sa...

Snygga,vad uppfinningsrik du var med den annorlunda broschen. Du gillar mycket smycken. Är det de största sortimentet du har i din affär?
Kram Susanne

Miris Skaparlusta sa...

Tack Susanne! Jag har väldigt mycket smyckematerial i min lilla butik och det blir ju så att när jag inte har något annat jag måste fixa med så sitter jag gärna och knåpar och gör just smycken. Att stå och måla tavlor kan vara mer knepigt om det kommer in kunder. Men jag har mycket mer i butiken - ja, det är bara att kolla här på bloggen. Jag tog lite interiörfoton idag så jag ska göra ett inlägg med dom strax, så dom som inte har möjlighet att besöka mej ändå får se hur det ser ut ...

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...