Vintervantar igen

Nu börjar vintern vara här, vare sig man vill eller inte. Och även om det är barmark än både i Södertälje (?) och Onsala så kan väl vantar behövas (särskilt om man cyklar). Om man inte är så flink med stickor och garn så kan man sy sina vantar (jo, du kan Lopplisa).
Förra vinter sydde jag ju en bunt vantar för frusna asylare (och ett par till mej själv), och det kan bli några i vinter också. Det var ju en mycket enkel platt modell som funkar bra till stickade tyger (återbruk av tröjor t.ex). För några år sedan sydde jag dock ett par vantar av vävt tyg, nämligen dessa.

  Ett tjusigt blått tyg med silvrigt mönster. Fleecefodret är förlängt så det viks ner som en mudd.
Den här modellen är lite mer komplicerad då tummen är sydd så den ligger in mot undersidan. 
Mönstret är i en del med en enda söm som går från handledens insida, runt tummen, upp över fingrarna fram till utsidan i höjd med lillfingret. Det är svårt att få ihop det i tumvecket så detta är ingen modell jag rekommenderar.
Men ...
Det finns en enklare modell som klipps i tre delar - en översida och två delar för tumme och handflata. Den är mycket enklare att sy då man först syr ihop tumdelarna och sedan syr ihop den delen med översidan - det blir två sömmar att sy per vante. Sen kan man sy på en mudd, vändsy foder och yttertyg, eller göra ett längre foder (som på mina vantar) och vika över.
Här är en mall för hur delarna ser ut. Mäta bredden på handen och hur lång vanten ska vara beroende på om man syr på en mudd eller bara fållar den. Mäta från fingertopparna till tumvecket (där sömmen A-B ska vara) och tummens längd. Ta till lite extra på bredden om du ska sy i ett tyg som inte töjer sig. Ta lite extra på längden också och provsy din mall så du kan justera storleken så den passar. Jag brukar använda kasserade lakan för att prova in ett mönster, då har man sen också ett mönster som är hållbarare och mer lätthanterligt än ett av papper.
Hur man syr visas tydligt på det här inlägget hos "This heart of mine". Dom vantarna är sydda av fleece både som yttertyg och foder. Delarna är också hopsydda i nederkanten (med en liten öppning för att vända ut rätan) och kan ju användas med vilken sida man vill utåt.
De olika delarna i vanten behöver inte sys i samma tyg heller, det kan bli hur läckert som helst med blandade restbitar av olika tyger (tröjor) som dom här ...
Kolla här hos Resweater för mer inspirerande bilder (även roliga mössor).

P.S. Uppdatering. Vintern ÄR här i Boliden. Bild från idag, söndag 10/11.

Read Comments

4 kommentarer:

Susanne Johansson sa...

Snygga vantar! rolig text att läsa där du nämner min ort :) tack för tipset med kasserade lakan istället för papper. Jag provade att sy ett par vantar förra året. Jag kommer nog att pröva ditt mönster eventuellt någon gång.

myrica sa...

Vilka blå fina vantar du har sytt,
JAg har inte sytt några men stickat, om jag skulle prova att sy ett par, dom var fina.
Hoppas du får en härlig söndag
kram

lopplisa sa...

Ha ha!! Att lära mej sömnad ligger på min to-do-lista! Så jag skulle förstås kunna tänka mej att prova på att sy vantar, men innan jag kommer upp i din kaliber vad gäller skönhet och kvalité lär det gå något decennium eller två! Jovars, här är det fortfarande barmark, men idag tror jag bestämt att himlen sänkte sig några pinnhål och la sej över staden som en tät filt. Inte mycket till dagsljus alltså! Och vi som hade det så fint..!! Ha det gott!

Borgmästaren sa...

Väldigt fiffigt mönster! Tack för att du delar med dig. Hittade hit via Lopplisa. Och toppenfin bild längst ner av den första snön verkar det som.