24 maj 2016

Xiaomi - min nya smartphone

I drygt två veckor nu har jag umgåtts med min nya mobil. Det är därför det har varit stiltje här på bloggen. För det är ju så mycket snabbare och smidigare att kolla mejlen och nyheterna på mobilen så jag har knappt haft igång datorn - men nu drog jag igång den, för att göra blogginlägg är i alla fall enklare med datorn.

Så här är min recension av Xiaomi Redmi Note 3 - min kinesiska mobil.
 Jag har faktiskt ingen erfarenhet av såna här smartphones (min gamla mobil är en typ smartphone men med mycket mindre skärm och ett utfällbart tangentbord), så jag kan ju inte jämföra den med någon annan liknande. Den är förmodligen mest jämförbar med Samsung, för det är en android. Och den fungerar utmärkt, bra skärm (5,5"), bra kamera och snabb och alldeles tillräckligt bra för mej. Den känns gedigen, med metallhölje. Den är inköpt i Kina och där kostade den kring 1500 kr - helt klart prisvärd. Och den har fått bra recensioner av dom som faktiskt kan det här med smartphones.
  Dock är den kinesisk med de restriktioner det innebär. Men Tim installerade nån fil som hävde vissa hinder, så jag kunde installera och använda Gmail, Google Play, Google+ och Chrome - Google är inte välkommet i Kina. Det finns kinesiska varianter av allt, bland annat en app store där man ju kan ladda ner kinesiska appar. Men jag har nu kunnat ladda ner appar från Google Play. Att få den att prata engelska var inga problem, det kunde man välja redan vid start, och att installera svenskt tangentbord var heller inget problem. Den här mobilen har också fingeravtrycksigenkänning men mina fingeravtryck är lite diffusa (faktiskt har jag knappt några) så det gav jag upp, den är i alla fall snabbstartad nog.
 En del kinesiska appar har jag kvar (med shopping och nyheter bland annat), dom kan ju vara kul att ha när jag försöker lära mej kinesiska.
 En av de förinstallerade kinesiska apparna kan jag faktiskt ha användning för. Den heter DianPing och visade sej vara en app för kineser på resa utrikes - den visar vad som finns i närheten, som restauranger, sevärdheter, shopping med mera. Även vad som finns i Boliden visar den! Med angivande av hur långt bort det är, adress och telefonnummer.
 Att kunna lyssna på musik i kombination med de fantastiska bluetooth-hörlurarna (Plantronics Backbeat Pro) som jag fick i julklapp, var en sak jag sett fram emot. Jag kan lämna mobilen nere när jag går upp med hörlurarna på och ringer det är det bara att trycka på högra örat för att svara. En annan bra sak med hörlurarna är att dom stänger ute ljudet av gnälliga katter. För latinomusik använder jag TuneIn Radio-appen.
Lite spel måste man ju också ha, t. ex. Cut the Rope. Och så har jag börjat spela Wordfeud. Jag och syrran är rätt jämspelta så det är 2 lika mellan oss (vi har just påbörjat femte matchen). Min väninna Inger, som har hållit på länge, är mer proffs och jag förlorar brutalt mot henne. Trots att man förlorar och tycker det är surt, så blir Wordfeud snabbt beroendeframkallande har jag blivit varse.
En målarboksapp (Colorfy) laddade jag också ner, men jag föredrar nog att måla på riktigt.

Vilket också är vad jag hållit på med de senaste två veckorna - en ny tavla har det blivit, som jag återkommer till i nästa inlägg.
Sen har jag nördat in mej på papperspärlor, så det har blivit några hundra nya sådana - här är en liten del.

2 kommentarer:

lopplisa sa...

Oh la la! Låter ju fint med mobilimporten!! Förstår att du har haft fullt upp då! Ja, visst är det härligt med trådlösa lurar. Själv använder jag inte Bluetoth, men väl två blaffor, du vet sådana av gammalt stuck med ett stelt band tvärs över huvudet. Äsch! Du förstår nog vad jag menar :)

Jisses vad pärlor! Ska det bli ett draperi?

Ha det fint!

Miris Skaparlusta sa...

Jag tror jag vet vad du menar, Lopplisa. Om papperspärlemanin håller i sej så kan det nog bli både draperi, hängmatta och balklänning. Men rätt vad det är dyker det upp nåt nytt som jag blir manisk på ...

Ännu en färgglad målning

Ännu en målning med cirklar och prickar. Och så en katt ... Den är 40 x 50 cm. Jag funderar på om jag ska hänga ett rött hjärta på kat...